beheerder van de facebook groep: PHOENICIA: The history & legacy of the Phoenicians

zondag 7 juli 2013

Kanaanietisch voortraject deel 4a Baal-cyclus kalender


          De namen Anat, Athnat, Athirat, Asjera, Ashtarte hebben de neiging bij

          de Kanaanieten om samen te vallen, terwijl er toch over het algemeen een

          goed onderscheid is met:

          Athirat/Asjera/Ashtarte als de moedergodin‑echtgenoot van EL en

          bovendien raadgeefster van goden, maar alleen als haar dat gevraagd

          wordt.

          Anat als zus van Baal en oorlogszuchtige godin. Ashtarte is bij uitstek

          een vruchtbaarheidsgodin. Asjera is eigenlijk een vreemde eend in de

          bijt. Het betekent eigenlijk letterlijk 'heilige plaats' al of niet met

          bomen. Asjera moet dan ook niet in een adem met Athirat/Ashtarte genoemd

          worden. De vermenging van Anat en Ashtarte is opmerkelijk, want

          eigenlijk zijn het elkaars tegenpolen.

          Het is mogelijk om op basis van de Baal‑cyclus een kalender te

          construeren. J.C.de Moor heeft zulks in 1971 gedaan en dat wordt hierna

          in aangepaste en geactualiseerde vorm weergegeven.

 

          KALENDER
 
          tekst           inhoud             datum          cultus
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:A 1.22    Rdmn laat Baal   ca.23‑29 sept.   Nieuwjaar en
                          de nieuwe wijn                    wijnfestival
                          proeven. Een nog                  Cymbalen, gezang en
                          zogend dier als                   de heilige bokaal, die
                          offer.                            geen vrouw mag zien!
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:A 22‑27   speciale aan‑    ca.23‑29 sept.   ?
                          dacht voor de
                          godin Dauw
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:B 2‑3     Anat maakt zich  ca.23 sept.      ?
                          op met purper
                          van slakken.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:B 3‑30    Anat is in een   ca.23‑26 sept? Ritueel gevecht tijdens
                          gevecht ver‑                    nieuwjaarfestival
                          wikkeld en ver‑
                          slaat o.a. de
                          mensen van de
                          zeekust.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:B 30‑41   Anat schenkt olie.   eind       regen als tovermiddel
                          Anat wast zich   september      rite van de regenbruid
                          met dauw.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:B 42:43   Anat maakt zich  1e week        offer van het eerste
                          op met purper    oktober        purper
                          van slakken
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
 
          ‑ The seasonal Pattern in the Ugaritic Myth of Balu, J.C.de Moor,
          Amsterdam, 1971.

          CTA 3:C 8‑14    Anat moet w.s.   herfst         akkers ploegen
                          brood en fruit                  vruchtbaarheidsriten
                          van de alruin in                'liefdesvruchten'
                          de grond stoppen.                 welzijnsoffer
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:C 15‑25   Baal moet de     herfst         orakels bij stenen
                          bliksem maken.                   en bomen?
                                                            'bericht van de boom'
                                                            'fluistering van de
                                                             steen'
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:D 69‑71   variant of       herfst
                          herhaling?
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:E 2‑12    begin verhaal    herfst
                          over het bouwen
                          van een huis
                          voor Baal.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 3:E 25‑26   Mot verduistert  herfst
                          de zon met stof.
                          De usurpator
                          staat op!
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 1:IV 2‑27   plan om Yam      november      
                          koning te maken.
                          Baal heeft El op
                          een of andere
                          manier misbruikt.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 1:IV 30‑32  slachtpartij     november       offers
                          onder jonge
                          dieren.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 2:I 13‑47   Baal moet zich   winter         ?
                IV 2‑40   aan Yam over‑
                          geven, maar ver‑
                          slaat hem later
                          met behulp van
                          de wapens van
                          Kothar‑wa‑Hasis.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:I 24      Kothar is aan    winter?        ?
                          het werk in zijn
                          smidse.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
           CTA 4:II 1‑11   Athirat doet     eind van de    ?
                          haar was in      winter?
                          de zee.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:II 28‑36  Athirat 'opent'  1e week maart  opening visseizoen.
                          de zee en beveelt
                          haar vissers om
                          het net uit te
                          gooien.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:III 40‑44 zogende dieren   lente          offers.
                          worden opgediend.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:IV        Athirat, Baal,   ?              processie naar de
                          Anat en Ammuru                  tempel van EL
                          gaan naar het
                          heiligdom van EL
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:V 68‑71   Athirat bidt, dat  maart        gebeden?
                          Baal de regens op
                          tijd zal brengen.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:V 111‑127 Baal wil snel      maart
                          zijn huis gereed
                          hebben, maar het
                          aanbrengen van
                          een raam wordt uitgesteld.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:VI 40‑43  Zogende dieren    ca.21 maart?  inwijdingsfeest van de
                   55‑59  worden opgediend                tempel voor Baal.
                          bij inwijding van
                          het huis voor Baal.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:VII 6‑14  Baal verovert     maart         ?
                          vele steden.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:VII 14‑32 Baal opent een   maart/april    opening van een uitbouw
                          luchtgat in                     of gat in de tempel?
                          zijn huis en een
                          scheur in de wolken.
                          De donder raast                   Een proclamatie?
                          over het land.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:VII 32‑60 De legers van    maart/april
                          Mot vallen het
                          land binnen en
                          verduisteren
                          het zonlicht.
                          Vogels cirkelen
                          rond.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 4:VIII 21‑24 Mot verduistert maart/april
                          de zon met stof.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 5:II 2‑12   Omdat Mot de     maart/april
                          vegetatie verdort
                          gaat Baal in op
                          zijn uitdaging
                          om naar de onder‑
                          wereld te komen.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 5:III 16‑24 veel geboorten   maart/april       offers
                IV 12‑14  bij het vee.
                          Nog zogende
                          jonge dieren
                          worden opgediend.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 5:V 4‑24    Baal verdwijnt   maart/april
                          onder veel weer‑
                          tekenen en neemt
                          7 knapen en 8
                          zwijnen mee. Hij
                          bestijgt een vaars
                          in het weiland
                          {tweelingbroer}.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 5:VI 3‑25   Droefheid om     midden april     weeklaag‑riten i.r.m
                          Baal. El strooit                  eerste schoof gerst.
                          stof op zijn hoofd.
                          EL ploegt zijn                    ? 3x zult gij mij
                          borst 3x om.                        verzaken.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 5: VI 25 ‑  Anat treurt om  ca.23 april       treurrites om Baal;
              6: I 29     Baal, begraaft                    offers op berg Saphon;
                          hem op de berg                    processie.
                          Saphon: offers.                   "Hoe nu met het volk
                                                             van de zoon van
                                                             Dagan?"
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
           CTA 6:I 43‑67   Athar, de tiran.   mei            ?
                          wordt aangewezen
                          als opvolger Baal.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:II 24‑25  Mot verduistert  mei/juni
                          de zon met stof. {maanden verstrijken}
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:II 26     Anat behandelt   begin juni       rituele handeling
                III 1     Mot, alsof hij                    omtrent de laatste
                          graan is.                         schoof.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:III 1‑21  El droomt: het    zomer           visioenen?
                          regent olie en
                          honing stroomt
                          in de wadi's ‑>
                          Baal leeft.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:III 22    De voren in       zomer           gebeden
                IV 29     de velden zijn
                          gebarsten door
                          de droogte.
                          Sjapasj moet Baal
                          zoeken, want alleen
                          Baal kan zorgen, dat
                          de bodem weer ploeg‑
                          baar wordt.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:IV 41‑50  Sjapasj stemt toe  zomer          voorbereiding voor
                          in de zoektocht, als              het herfst‑wijnfeest?
                          er wijn wordt ge‑
                          schonken en als de
                          goden kransen dragen.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:V 1‑6     Voorspeld wordt,  nazomer
                          dat Baal de stof‑
                          gekleurde helpers
                          van Mot zal verslaan.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
           tekst           inhoud             datum          cultus
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:V 7‑25    Mot wil Baal wel  september       substituut offers
                VI 7‑38   laten gaan, als hij als           aan Mot?
                          substituut een van
                          zijn broers geeft.
                          Baal bedriegt Mot
                          en laat hem zijn
                          eigen broers opeten.
                          Baal geraakt met hem
                          in gevecht. Baal wint.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
          CTA 6:VI 41‑52  hymne Sjapasj met Nieuwjaar       avond voor de feest‑
                          brood en wijn.    ca.23 September dag; nachtwake?
                          Kothar‑wa‑Hasis                   gebed.
                          als beschermer.
          ‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
           De ceremonies en andere religieuze handelingen vonden plaats in
          natuurlijk de tempels voor de goden, maar ook op hoge plaatsen, waarheen
          processies gingen. Er waren hogepriesters (rab kohanim) en priesters
          (kohanim). Daarnaast waren ook zieners of profeten actief (qedeshim).
          Bij de begafenis had men waarschijnlijk de idee, dat een element (ziel?)
          van de dode opsteeg. Dit zou het geestelijke element zijn (rouah). Een
          andere deel bleef in het lichaam en dit was het vegetatieve deel
          (néphesh).
          Het offeren aan de godheid had zo zijn verschillende redenen:
          a.verzoening met de godheid om hem/haar goedgunstig te stemmen en
          zijn/haar toorn te matigen;
          b.versterking van de godheid. Bij een gift wordt de godheid machtiger.
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen