HIJAN
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
Opmerkelijk is de rol, die KOTHAR‑WA‑HASIS
(HIJAN bij de Kanaanieten) in
diverse legenden speelt. Hij is een
soort goddelijke ambachtsman, heeft
architectonische kwaliteiten en
bestrijdt de chaos. Hij staat aan de
kant van BAAL.
Een dergelijk figuur zien we ook in
Griekenland (vanaf ca.1500 v.C)
optreden en hier heeft hij de naam
Hephaistos. De overeenkomsten zijn
dusdanig, dat er ergens een
verbinding moet zijn geweest. In beide
gevallen is het ook opmerkelijk, dat
hij meerdere personen of rollen in
zich verenigd. Het is geen puur
goddelijke ambachtsman. Het bestrijden
van de chaos heeft niets van doen met
het erorm bekwaam uitoefenen van
zijn ambacht. Bovendien heeft hij in
beide gevallen een tweezijdige bijl
als attribuut en dat is eigenlijk
voorbehouden aan de god van de hemel,
het weer en de bliksem. De dubbele
bijl komt als symbool voor in Klein‑
Azië, Kreta, Syrië en de Aegeïsche
eilanden. Bestrijders van de chaos
zijn meestal ook weergoden, zoals
BAAL, ZEUS (bij de Grieken) en NERIK
(bij de Hethieten).
Op het eerste gezicht denkt men in
Oegarit, dat HIJAN zijn zetel in
Kaphtor (Kreta) heeft en dat zijn
erfelijk bezit Hakpit (Egypte) is.
Want: Kpt ksn sbth Hkpt ars nhlth
=> "Kaphtor is de troon van zijn
zetel, Hakpit is het land van zijn
erfenis."
Hakpit komt namelijk als Hikuptah
voor in de El Amarna brieven. Een
associatie met Ptah zou voor de hand
kunnen liggen.
In Oegarit gebruikt men echter een
poëtische stijl in de vorm van het
'Parallelismus membrorum' (dezelfde
gedachte wordt tweemaal in andere
bewoordingen gezegd). Zoals:
"Ik echter ga van Kaphtor
vandaan naar de verre wonende god, van Hakpit
naar de in de verte verblijvende
god."
Kaphtor en Hakpit kunnen dus heel
goed hetzelfde zijn. De volgende vraag
is, of Kaptor inderdaad wel Kreta is,
want Hephaistos komt daar niet als
zodanig voor!
Nu is het merkwaardig, dat in
Cappadocië in de stad Nerik ook de cultus
van deze weergod is aangetoond. Daar
vlakbij ligt de stad Hakpis, waar
in tijd van nood de weergod Nerik een
onderdak kan vinden.
Een en andere vormt een stevige
indicatie voor de stelling, dat reeds in
het 2e millenium uitwisseling van
elkaars goden plaats vond tussen
Kanaan en Griekenland, waarbij
Anatolië de tussenschakel kan zijn
geweest.
Zie o.a.:
‑ De herkomst van de goddelijke
ambachtsman in Oegarit en Griekenland,
B.Hartmann, E.J.Brill, Leiden, 1964.
‑ Hellenosemitica, An Ethnic and Cultural Study in
West‑Semitic Impact
on
Mycenaean Greece, M.C.Astour, Leiden, E.J.Brill, 1965.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten