De legende van koning KERET.
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑De schrijver (= kopieerder) van het verhaal is 'Elmelek (Ilimilku)
t.t.v.koning Niqmad (ca.1350 v.C) op last van de hogepriester Aton‑
Perlen (Atanu‑Purlianni). Het houdt onder meer een legitimisatie van het
koningshuis in. Waarschijnlijk werd het verhaal voorgedragen ter
gelegenheid van het seizoenfestival en tijdens het Kanaanietisch herfst‑
nieuwjaar.De oorsprong van het verhaal moet teruggaan tot de tijd 2000‑
1800 v.C. De helft van de tekst is verloren gegaan, maar toch wordt het
volgende duidelijk:
KERET regeert over een land Hubur op zeven dagmarsen afstand van Udum
(waarschijnlijk Edom, ofwel het land van de Idumeeërs) en is alleen en
kinderloos, want hij heeft door een reeks ongelukken zijn vrouw en
kinderen verloren. Hij trekt zich terug in zijn kamer en huilt. In zijn
slaap krijgt hij een droom en zijn vader EL vertelt hem wat te doen. ‑‑‑
> vergl. Abraham!
KERET brengt een offer aan zijn vader EL en aan de beschermer BAAL.
{Baal komt terug bij de Feniciërs}.
Daarna verzamelt hij 300 myriaden aan mannen en rukt op naar Udum.
Onderweg worden Sidon en Tyrus aangedaan. Daar vraagt KERET aan ATHIRAT
om verdere steun en belooft haar veel goud en zilver. Op de 7e dag van
de tocht komt KERET aan bij Udum. PABIL van Udum stuurt berichten en
kadoos om het beleg te stoppen. KERET antwoordt echter: "Ik heb al
genoeg goud en zilver. Dat wat mij ontbreekt, is dat wat jij mij alleen
kunt geven; het is je kleindochter ‑ de dochter van je oudste zoon ‑,
die zich HORIYA noemt en die zo gracieus is als de godin ANAT en die zo
mooi is als ASTARTE."
[manco in de tekst].
BAAL geeft KERET bevel om naar EL te gaan voor de huwelijksinzegening en
EL belooft hem, dat hij 7 of zelfs 8 zonen zal krijgen en veel dochters.
De oudste zoon YASSIB zal worden gevoed door ASHERAT en ANAT.
[manco in de tekst].
Er verschijnt een dochter ten tonele met de naam SHITMANAT. Zij heeft
als bijnaam de achtste. EL trekt zich met de andere goden terug in hun
tenten of tabernakels. ‑‑‑> vergl.:Samuel hoofdstuk 7 vers 6!
Bij de geboorte worden de kinderen gewijd door hun moeder met de
assistentie van ATHIRAT/ASHERAT (een soort doopsel?).
[manco in de tekst].
Zie o.a.:
‑ The KRT Text in the Literature of Ras Shamra, A Social Myth of Ancient
Canaan, J.Gray, E.J.Brill, Leiden, 1964.
‑ Ras Sjamra en het oude testament, C.H.W.Brekelmans, Dekker & van de
Vegt, Nijmegen ‑ Utrecht 1962.
‑ Les religiones de Babylonie et d'Assyrie, des Hittites, des Hourrites,
des Phéniciens et des Syriens, E.Dhorme & R.Dussaud, Mana, Paris, 1948.
HORIYA moet van KERET een maaltijd
voorbereiden. Zij slacht het vetste
ram en opent een grote kruik wijn.
Dan roept zij 70 stieren en hun 80 gazellen naar het paleis (wellicht een metafoor voor de vazallen en
chefs van KERET).
[manco in de tekst].
Na zeven jaren herinnert ATHIRAT echter KERET aan zijn belofte, die hij
niet is nagekomen, vervloekt hem en maakt hem ziek.
Zijn groot geworden kinderen hebben zich bij KERET verzameld, omdat hij
vlak voor de dood staat. Tot dan toe was KERET onoverwinnelijk, maar nu
is gebleken: "Dus je gaat sterven, zoals alle stervelingen dat doen."
zegt de zoon ILHA'U. ‑‑‑> vergl.:Adonis!
Men wil echter tijd winnen. KERET heeft kennelijk niet de missie
volbracht, die hem door EL werd opgedragen. Er moet rechtvaardigheid
regeren in zijn koninkrijk.
Hij heeft het vertrouwen van EL geschaad! ‑‑‑> vergl.:Adam!
De oudste zoon moet een van zussen zoeken (SHITMANAT=?Octavia?), die mag
huilen om de vader. Door een offer tracht ze hem te genezen.
EL verzamelt de goden (ELIM) en zegt: "Wie van U zal het kwaad, waaraan
de prins lijdt, verjagen?" Niemand antwoordt! Zeven maal herhaalt EL de
vraag. De goden zijn echter onmachtig tegenover de dood, dan wel, dat ze
vinden, dat KERET behoort te sterven. Dan zegt EL: "Dan zal ik hem
genezen." Maar dat lukt niet, ondanks het feit, dat hij een afbeelding
maakt, waarop de ziekte zal kunnen overgaan (Sja'takat).
SHITMANAT, de achtste ‑‑‑‑> vergl.: Esjmoen!
moet hem blijven verzorgen. Dank zij haar verdere acties (?) herstelt
KERET, maar moreel is hij nog niet de oude. De oudste zoon YASIB stelt
dan ook: "Doe gerechtigheid aan de weduwe. Voedt de wees. Verjaag de
onderdrukker. Bevrijdt de onderdrukten. Zoniet, treedt dan af en ik zal
op je troon gaan zitten." KERET repliceert: "Dat HORON en ASHTARTE je de
schedel zullen breken en dat je in de afgrond mag storten en je hoofd
zult verbrijzelen." ‑‑‑‑> vergl.:legende Baal & Yam!
[manco in de tekst].
De afloop van het verhaal is niet bekend.
De vervloekingsformule, alsmede HORON en ASHTARTE komen later bij de
Feniciërs weer terug.
Op verschillende wijzen heeft men geprobeerd de legende te verklaren,
maar volledig overtuigend is het tot dusver niet. Wellicht ligt er
bijvoorbeeld een historische aan ten grondslag en wellicht spreekt er
een sociologische symbiose uit tussen Semietische (KRT) en Hoerrietische
elementen (Huriya).
De naam Keret heeft men o.a. in verbinding proberen te brengen met Kreta
(Kerety/Keretim), of met één der zeevolken (Khreti), ofwel met een deel
van de Negev‑streek (het Kerethietisch deel).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten