Fenicische religie.
De schepping.
==================
Bij de Feniciërs omstreeks 1200
v.C.is het mogelijk om onder een groot
voorbehoud te beginnen met het begin
van alle zaken. Het voorbehoud
bestaat daarin, dat dan uitgegaan
wordt van in ieder geval de volgende
feiten:
a.Sanchuniathon van Berytus (14e‑13e
eeuw v.C?) heeft bestaan en heeft
zijn 'Fenicische geschiedenis'
overgeleverd aan uiteindelijk:
b.Philo van Byblos (1e eeuw na Chr),
die dat dan zo waarheidsgetrouw
mogelijk heeft opgetekend.
c.Eusebius van Caesarea (3‑4e eeuw na
Chr).moet dat dan weer zo goed
mogelijk in zijn geschriften hebben
opgenomen.
d.Om nog maar te zwijgen over de
juistheid van de overdracht door
eventuele verdere tussenpersonen en
ook de juistheid van de
overlevering na Eusebius!
KOSMOGONIE VOLGENS Philo kort
weergegeven in 14 stappen:
1.Alles is DONKER, winderig en
mistig.
2.Door een windstoot of storm
ontstaat een waterige CHAOS.
>>>>>> 1.
en 2. hebben geen grenzen.
3.Door de werking van de wind
ontstaat een onbewust 'iets' wat Plexus of
POTHOS genoemd wordt.
4.Hieruit wordt MOT geboren (=slijm,
of rottend watermengsel).
5.Uit Mot ontstaat het ZAAD van de
schepping.
6.Er ontstaan levende wezens met
verstand=ZOPASEMIN (waarnemers van de
hemelen).
7.Mot laat de ZON, MAAN, STERREN e.d.
stralen.
8.Het land en de zee staan in BRAND.
9.Er ontstaan STORTREGENS en
OVERSTROMINGEN.
10.Donder en (bliksem) laten
VERSTANDELIJKE WEZENS ontstaan.
11.man KOLPIA en vrouw BAAU.
12.kinderen AION en PROTOGONOS.
13.kleinkinderen GENOS en GENEA.
14.Zij vereren BEELSAMEN (regeerder
van de hemel).
Een impressie hierover kan slechts
fragmentarisch zijn. Bedacht moet ook
worden, dat Eusebius goeddeels
citaten van enige boeken van Philo heeft
overgenomen en dat hij de mogelijke
verklaringen in de andere boeken,
die hem wellicht onwelgevallig waren,
buiten beschouwing heeft gelaten.
Toch komen enige grote lijnen door,
zoals geschetst in de 14 stappen
hierboven. We hebben een primitief scheppingsverhaal, de eerste
mensen
en het thema van de zondvloed. We
zien hoe de verdeling van de wereld
tot stand kwam. Opmerkelijk is, dat
er geen scheppende god is, maar dat
de wereld haast uit zichzelf
ontstaat, waarbij de "Wind" een centrale
rol speelt.
Zie:Sanchuniathon, Philo van Byblos
en zijn Phoinikika, H.van Diessen,
Apeldoorn, 1999.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten