DE EERSTE MENSEN in 14
generaties
=======================================
1.man Kolpia ‑ vrouw Baau
2.Aion (ontdekt boomvruchten) ‑
Protogonos
3.zoon Genos / Genea
4.Phos / Pyr / Philox ontdekken vuur
5.zonen Kassios / Libanon / Anti‑Libanon / Brathys
6.Samemroumos
(=Hypsouranios) / Ousoos
ontdekt hutten ontdekt kleding
van riet,biezen,papyrus ontdekt vlot of kano
richt
gedenktekens op
brengt offers
7.Hypsouranios Agreus / Halieus
wordt jager wordt visser
8.zoon Chousor(=Hephaistos) / zoon
? / zoon ?
vinden ijzer(bewerking) uit ontdekken hoe
stelt
formules,bezweringen,profetieën op
muren te maken
vindt vishaak+vlot+zeilboot uit
= Zeus Meilichius
9.Technites / Geinos Autachtlon
ontdekken mengen kaf met klei en de
drogen in de zon >>> stenen
ontdekken het maken van daken
10.Argos / Agrotes = ZWERVERS of
TITANEN
tuinen, omheiningen, kelders,
gebruik honden bij de jacht
11.Amunos / Magos
dorpen en kudden
12.Misor (=Toth=Hermes)/ Sydyk
Gemakkelijk‑opgelost /ë
Gerechtigheid
vindt alfabet uit ë
13.DIOSKOURI = KABEIROI = KORYBANTEN
= SAMOTHRACI╤RS
uitvinding van het schip
14.Hun kinderen ontdekken gebruik
kruiden tegen giftige beten en vinden
amuletten uit.
De Kanaanietische HIJAN keert terug als
CHOUSOR. De natuurlijke zaken
komen weer naar voren, zoals de
bergen. Het getal 7 en de 8e komen weer
tevoorschijn bij Dioskouri en Sydyk.
Hypsouranus en Ousoos zouden heel
goed voor Tyrus en Usju kunnen staan.
Zoals gezegd: Voor Aion en Protogonos zijn
moeilijk bevredigende
verklaringen te vinden, maar Philo
moet hen gezien hebben als een paar
van de eerste mensen.
Genos en Genea hebben te maken met
een familieverband in de breedste zin
van het woord. Van de individuen Aion
en Protogonos schakelt Philo hier
kennelijk over naar de eerste
familie.
Phos betekent licht, Pyr= vuur en
Phlox staat voor vlam.
De namen Kassios, Libanon, Anti‑Libanon
en Brathys staan voor de
bergketens in de Levant. Libanon en
Anti‑Libanon is natuurlijk
duidelijk. Kassios staat voor de
Gabal Aqra nabij Oegarit, die in de
oudheid de berg Saphon genoemd werd
en de Brathy kan de Amanus (=Nur
Daglari) of de berg Hebron zijn.
Samemroemos
betekent verheven hemelen (smm rmm). Deze naam komt ook voor
als een wijk van Sidon (KAI 15). Hij
wordt ook Hypsouranios genoemd en
hij zou zich te Tyrus gevestigd
hebben. OusFos wordt geassocieerd met
Usju, het vastelands‑gedeelte van
Tyrus. Nonnos van Panopolis in Egypte
(4e‑5e eeuw na Chr.) rapporteert
echter in Dionysiaka XL 465‑500, dat
OusFos twee
gedenktekens op het eiland opricht. Vandaar uit zou de
Melqart cultus zich verder ontwikkeld
hebben. De 'strijd' tussen
Hypsouranios en OusFos is het
symbool voor de tegenstelling tussen land
en eiland.
Voor de namen Agreus en Halieus
bestaat geen afdoende verklaring.
Wellicht ligt er op een of andere
manier een verbinding met het
Fenicische "sid" of het Hebreeuwse "dayyag" of het
Oegaritische "dgy",
dat allemaal met vissen te maken
heeft.
Chousor is bij de Grieken Hephaistos
de god van het vuur, de smid, die
waarschijnlijk zijn oorsprong in
Lycië heeft. In Fenicië noemt men hem
"Ksr" of "Kysr"
en in Oegarit staat hij bekend onder "Ktr(‑whss)".(1) De
extra titel van Zeus Meilichios geeft
Chousor de extra dimensie van
verzoening en vergelding. Voor zijn
altaar kon iemand, door bloedschuld
bezoedeld, bij de Grieken althans, weer gereinigd
worden. Er ligt
mogelijk ook een associatie met de
zee.(2)
De namen Technites en Geinos
Autachtlon verwijzen naar handwerksman en
eerste inheemse figuur. Ofwel de
namen stammen via Hephaestos vanuit de
Griekse mythologie (3), ofwel de
oorspronkelijke Fenicische namen zijn
door Philo vervormd.
Agros en Agrotes. In dit verband ligt
er meer dan waarschijnlijk een
relatie met het land in de geest van
velden en akkers bij Agros en als
beheerder van de velden of landsman
bij Agrotes. De laatste figuur is
zeer belangrijk bij Byblos en
wellicht ligt er een relatie met Adonis
als 'de man van het vrije veld'.
De namen Amunos en Magos zijn nog
niet overtuigend verklaard. Bij Amunos
of Amynos kan men denken aan de
mensen van de berg Amanus, of de mensen
als de Ammonaeërs. Bij Magos kan
gedacht worden aan 'de magiër' of aan
het Fenicische woord
"magon" (=leenheer). Clapham wijst op het godenpaar
Baal hmn en Baal mgnm in KAI 78 en
relateert dat aan Amunos en Magos,
temeer daar er sprake is van de Baal
als herder.
Sydyk, Sdq, Sadukos ofwel Dikaios
heeft in eerste instantie de betekenis
van 'juist(heid)' bij Philo, maar de
oudere en diepere betekenis is die
van gerechtigheid.
Misor, Msr, Eìrkitos heeft bij Philo
in eerste instantie de betekenis
van gemakkelijk, vlug, voortvarend,
vaardig, maar de oudere en diepere
betekenis is die van
rechtvaardigheid.
Deze 'tweeling' met min of meer
gelijkwaardige betekenissen komt ook
voor in Oegarit als Sdq en Msr, in
Mesopotamië als Kittim en Mesarum en
in Juda & Israël als Sedeq en
Mêsartm.
Toth is de zoon van Misor en wordt de
uitvinder van het uit elementen
bestaande schrift genoemd.
Tenslotte: Dioskouri,Kabeiroi,Korybanten en
Samothraciërs vormen de
lagere figuren uit de Griekse
religie. Ze zijn veelal helpers van de
zeelieden. Tot dezelfde groep kunnen
we ook de Anakes, Satyren, Eroten,
Sirenen en Paetaken rekenen. De
laatsten werden op de boeg van de
Fenicische schepen afgebeeld en
Herodotus meldt in Memphis eveneens
Paetaken. Naast de 7 Kabiren is er de
8e broer: Asklepios, ofwel de
Fenicische Esjmoen. Bedenk, dat het
Fenicische "smn" het getal 8
betekent! De getallen volgorde 7,8
komt veel voor in de Bijbel en bij
het Keret verhaal van Ugarit
bijvoorbeeld. Ebach brengt de groep van de
Kabiren in verbinding met zo'n groep
in Ugarit én met de Rephaim (CTA
20‑22) als genezers (rp'um).
1)
Het Hebreeuwse "mallah" betekent zeeman.
2)
In Egypte staat hij te boek als "Ksrty" en in Mesopotamië als
"┴a".
3)
Technites en Erechthonios (Daedalus).
Het totaal beeld is duidelijk: Egypte
en Fenicië staan in de geest van
Philo aan het begin van de
beschaving. Opmerkelijk is de relatie met
Egypte (Mysor en Taautos). Het doorgeven
van de beschaving voor de
uitvinders en beschaving‑brengers
gebeurt via Byblos vooral aan de
Grieken. Nu is dat niet zo
verwonderlijk, want het is juist Byblos, die
van oudsher een sterke band met
Egypte heeft onderhouden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten