UMM EL‑AMAD Dichtbij Tyrus ligt deze plaats (Hamon ofwel
Umm el‑
cAmmed ofwel Umm el‑cAwamtd), waar
aangetoond is, dat de
goden Milkashtart,
Baal Shamaim, El, Ashtarte en Osiris
werden vereerd.
Ashtarte De godin heeft in ieder geval in 222
v.C een eigen
tempel tot haar
beschikking.
Baal Shamaim Deze godheid heeft er een tempel in de
Hellenistische
tijd (KAI 18) en
wordt Zeus Hypsistos genoemd (de zeer
hoge). Andere
benamingen zijn Zeus Megistos Keraunios
(Zeus de zeer grote
verschrikkelijke of verpletterende).
In het nabijgelegen
Qedesh in Galilea is er in de 3e
eeuw na Chr. nog
sprake van Theos Hagros Ouranios (god,
de hemelse heilige).
Milkashtart Een tempel voor de god bestaat in de 4e
eeuw v.C.
Zes inscripties met de naam komen
uit Hamon en stammen
uit de 3e‑2e eeuw
v.C. Er is sprake van Ml'k Mlkcstrt
(=engel?). Vergelijk
de engel van Yahvé in het Oude
Testament en de engel
van Bêl in Palmyra (KAI 19).
De inscriptie DD 13
luidt als volgt: *
Aan mijn heer
Milkahstart, god van Hamon, deksel van goud, die uw dienaar
gegeven heeft.
cAbdaloni, zoon van cAbdalonim, zoon van cAshtartcazar,
burger van Hamon, als
zijn offergave. Aan de goden Milkcashtart en
Malcak Milkcashtart,
want zij hebben zijn stem gehoord. Dat zij hem zegenen.
Milkcs(j)tart zou een
combinatie kunnen zijn van Melqart
en As(j)tarte in de
zin van Melk(qart), echtgenoot van
As(j)tarte.
Tanit Op een loden gewicht is het teken
van Tanit zichtbaar.
Het is onzeker, of
Tanit hier een belangrijke plaats
bekleedt.
[Osiris] Uit de Romeinse tijd stamt een beeld
van een priester
van Osiris (Zeitschrift für ägyptische
Sprache und
Altertumskunde 31,
blz.102, Berlijn, 1893).
Sasm? Zie:Bulletin du Musée de Beyrouth,
nr.20, 1967.
*
Zie: Le dieu Milkcashtart et les inscriptions de 'Umm el camed',
A.Caquot, SEMITICA XV 1965.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten