NIKKAL en de Kathirat.
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
Dit gedicht gaat over het huwelijk
van twee godheden, namelijk van
JARICH/YERAH (maangod) en van NIKKAL
welb (maangodin). ‑‑‑>vergl.Nin‑Gal bij de Sumeriërs en Nergal bij de Akkadiërs!
Ter introductie verschijnen de Kathirat/Kosjarot (de bekwamen), die gaan
over geboorte en huwelijksvieringen. Men zou hen kunnen vergelijken met
de Gratieën.
Het huwelijk kan alleen plaats vinden met toestemming van HIRIHIBI (god
van de zomer). Mogelijk is hij de bemiddelaar of een bode van de goden,
maar wellicht is 'IB zelfs zijn dochter. HIRIHIBI/CHIRICHBI =
waarschijnlijk een Hoerritische naam!
Voor het huwelijksaanzoek is een speciale formule nodig.
"Geef Nikkal, de Maan zal de bruidschat betalen;
Laat 'IB (de vruchtbare) zijn huis binnengaan...."
HIRIHIBI stelt JARICH voor om met een van de dochters van BAAL te
trouwen, namelijk PDRY (de mollige dame?) ( ‑‑‑> komt ook voor in de
Baal‑cyclus als het meisje van de op honing gelijkende dauw!)
of YBRDMY, waarbij ATHTAR ( ‑‑‑> komt ook voor in de Baal‑cyclus)
zal gaan over de bruidschat. JARICH houdt echter voet bij stuk, het
huwelijk wordt gesloten en de koopprijs (mohar) wordt vastgesteld met
behulp van een weegschaal. Dit gebeurt ten overstaan van alle
bloedverwanten van NIKKAL. Verschillende familieleden spelen een
speciale rol bij de huwelijksviering. Iemand hanteert een weegschaal,
waarop 1000 shekels goud en schijnend lapis lazuli afgewogen moeten
worden. De datum van het huwelijk vindt plaats in de herfst tijdens de
oogst van zomervruchten, die door de vader stipt zullen worden verdeeld.
De Kathirat als bemiddelende of middelbare dames
( ‑‑‑> komen ook voor in de legende van Danel)
verschijnen ten tonele, want zij zijn de 7 dochters van de nieuwe maan
en belast met het welslagen van het huwelijk en het vruchtbaar maken van
de echtgenote.
Achter dit verhaal gaan waarschijnlijk gewoonten en gebruiken schuil,
die ook werkelijk werden toegepast in Oegarit tussen de gewone mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten