4.2.11.Overzicht.
================
1.Het centrale probleem in de religie
van Oegarit gaat over de
instandhouding van het leven, ondanks
de bedreigingen, die van alle
zijden worden aangevoerd. Om dit
bereiken treedt men in onderhandeling
met de goden. Met de goden is
namelijk zaken te doen d.m.v. onder andere
offers. De toekomst wordt voorspeld
d.m.v. dromen. De geboorte van een
kind (zoon als opvolger) wordt
voorspeld. En dit is dan weer de beloning
voor een offer of (te ondernemen)
acties.
2.De Kanaanietische mythen schijnen
nauw met elkaar verbonden te zijn.
Overal zijn er de verwijzingen naar
regenval en droogte, naar leven en
dood. Bij elk seizoen wordt er een
navenant feest gehouden en worden er
offers gebracht, zoals uit de
kalender op blz. 13‑18 naar voren mag
komen. Niet alleen bij de Baal‑cyclus
treedt dat op, maar ook bij
Nikkal, want hier is sprake van een
neomenie: de hergeboorte van de
maan. Het schema op de volgende
bladzijde moge voorts een beeld van
schetsen van de verstrengeling der
voornaamste mythen met elkaar.
De Feniciërs zullen het thema van de
opwekking (dood en weer leven)
voortzetten met de egersis van
Melqart: een feest peritios omstreeks
februari/maart.
Aan offers is er bij Kanaanieten geen
gebrek. Er is het offer aan de god
(Mot + Aqhat), Anat brengt
een mensenoffer en Keret brengt een
bloedoffer aan El en Baal.
3.De overleveringen van de Bijbel
zijn nauw verwant met de teksten van
Oegarit. Het boek der Psalmen is
daarnaast een bijna rechtstreekse
vertaling van Oegaritische gedichten.
De invloed van de Kanaanietische
religie op die van Hebreeërs is
duidelijk aanwezig en de Feniciërs
zullen dat in hun latere tijd
voortzetten. In de voorafgaande paragrafen
zijn al diverse verwijzingen daarnaar
aangegeven. El verschijnt in een
droom aan Keret net zoals Jacob
droomt te Bethel en God verschijnt aan
hem. *
* :
Mytharion, The Comparison of Tales from the Old Testament and the
Ancient Near East, D.Irvin, 1978, Verlag Butzon und Bercker, Kevelaer
e.a.,
The Ugaritic Stories.
4.De aanwezigheid van de proto‑Feniciërs
in Oegarit is aangetoond. Er
ligt een bericht (PRU VI.79) van twee
mannen uit Arvad. Degenen, die
koppeldragers vanuit Oegarit verspreiden
waren Proto‑Feniciërs. Er is
proto‑Fenicisch materiaal aangetoond
in Cythera en Illyrië. De herkomst
van de goddelijke ambachtsman treffen
we aan in Griekenland, Anatolië en
Oegarit. Er is verder een brief van
de koning van Tyrus aan de koning
van Oegarit over een schipbreuk te
Akko (KTU 238). Er ligt een
administratief document met de haven
Byblos (KTU 4.338). In de legende
van Keret is Athirat een godin van de
Tyriërs en Sidoniërs. De
religieuze gedachtenwereld van de
Kanaanieten heeft zich tot ver buiten
de grenzen van Kanaan verspreid en de
mogelijkheid is groot, dat de
Proto‑Feniciërs daar al een serieuze
bijdrage aan geleverd hebben.*
5.De Kanaanietische goden worden niet
automatisch Fenicische goden.
Zelfs bij dezelfde namen kan er toch
een verschil in tijd en plaats en
soms ook functie of betekenis zijn.
Dit is echter lang niet altijd het
geval. De overeenkomsten zijn groter
dan de verschillen.
6.Kosmopolitisch karakter.
De Kanaanietische godsdienst bevat
treffende overeenkomsten met de
andere godsdiensten in het Midden‑Oosten.
Hierbij heeft Oegarit
waarschijnlijk als schakel
gefunctioneerd, doordat het op handelsgebied
reeds de trait d'union vormde tussen
de Meceense wereld, Egypte en
Mesopotamië. De situatie van
Keret/Hoerrai doet denken aan die van
Helena/Troje. Bij Jassib, die de melk
van Asjera zal drinken kunnen we
moeiteloos Horus en Isis invullen.
Keret is een modelheld, maar hij
maakt één grote fout. Hetzelfde
kunnen we zeggen van Achilles en Mozes.
7.De getallen.
Bepaalde getallen hebben in de
legenden een zware voorkeur. Bij Danel
komt Baal in actie, de 8e dochter van
Keret, de 7 jaren van droogte bij
Baal, Keret komt op de 7e dag aan bij
Udm, 70 stieren, 80 gazellen etc,
etc... Dit komt trouwens overal in
het Midden‑Oosten voor.
8.De legenden hebben een duidelijke
samenhang. Dat geldt niet alleen
voor de getallen, maar ook voor de
acterende goden en motieven. Zie
hiervoor de volgende tabel:
* :
Hellenosemitica, An Ethnic and Cultural Study in West‑Semitic Impact
on
Mycenaean Greece, M.C.Astour, Leiden, E.J.Brill, 1965.
‑ blz
69 Danaos and Danel
‑ blz
137 Phoenix and the Phoenicians
‑ blz 167
Acteon and Aqht
Vergelijking van de 3 voornaamste
legenden (overeenkomsten en
verschillen).
DANEL KERET BAAL
onderwerpen:
oppergod x x x
3
godenverzameling x x x
3
koning x x 2
zoon x x x
3
dochter x x x
3
helpende dochter x x 2
zus x x 2
wrekende zus x x 2
tegenstander x x x
3
dieren x x 2 ‑>
werktuig x x 2
getallen 7,8,70,80,77,88x x x
3
kinderloosheid x x 2
droom x x
x 3
vegetatiecyclus x x x
3
wederopstanding x x x
3
rechtvaardigheid x x 2
vervloeking x 1
boodschappers x 1
katirat x 1 ‑>
20
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
17 15 14
godennamen
EL x x x
3 ‑>
BAAL x x x
3 ‑>
KOTHAR‑WA‑HASIS x x 2
ANAT x x x
3
ATHIRAT/ASTARTE x x
2 ‑>
HORON x x
2 ‑>
JARICH x 1 ‑>
SJAPASJ
x 1
MOT
x 1
YAM
x 1
DAGAN
x 1
NAHAR
x 1
ATHAR
x 1 ‑>
13
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
5 5 12
33
totaal 22 20 26
‑> komt nog elders in o.a. andere
mythen voor!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten