beheerder van de facebook groep: PHOENICIA: The history & legacy of the Phoenicians

dinsdag 18 augustus 2015

LITERATUUR I

LITERATUUR RELIGIE
1.10.Grand prêtre de Dionysos à Byblos       Syria XXXI, 1954, p.68‑73
1.11.Question héliopolitaines                Syria XXXI, 1954, p.80‑98
2.4.De grote Moeder        O.V.Henkel         Aantekeningen
2.7.De godin Allât en      H.J.W.Drijvers     Aantekeningen
    haar tempel te Palmyra
2.9.Circumcelliones        H.C.Teitler        Intermediair,Aantekeningen
    t.t.v.Augustinus
4.11.Melqart               R.Dussaud           Syria XXV, Paris 1946‑48
4.12.Die Numider           H.G.Horn/C.B.Rüger  aantekeningen
+ enige overzichten
            3.Bemerkungen zur
            Stele Zaktut       S Dahmani           aantekeningen
            6.Das Heiligtum                             Plattegrond +
            von el‑Hofra      E Künzl             aantekening
8.5.Bulletin d'epigrapie semitique         SYRIA LII 1975 blz 262
8.5.42.Cultus van EL
8.5.43.Astarte              J.Leclant
8.5.44.Athtar/'Ashtar         G.Garbini
8.5.45.Ashtart                M.H.Fantar
8.5.46.B*l kr te Sidon
8.5.47.Die Religion Altsyrien
8.5.48.Philo van Byblos...    J.Barr
8.5.49.A Sign of Tanit        M.Dothan
8.5.50.Melqart e Sid fra Egitto e Sardegna
8.5.78.A Sign of Tanit from Tel Akko
10.2.The seasonal pattern                   Academisch proefschrift
     in the Ugaritic Myth                   Amsterdam, 1971
     of Ba'lu             J.C.de Moor       Kevelaer 1971
     according to the                       Verlag Butzon & Becker
     version of Ilimilku                    50%
13.2 Taautos und Sanchunjaton               Sitzungsberichte der Deutschen
                          O.Eissfeldt       Akademie der Wissenschaften. Akademie Verlag Berlin 1952
13.18 Diversen                              in SYRIA 1969:
2.Déeese nourricière  d'Ugarit            W.A.Ward          artikel
4.Chars de culte de                   enige blz.+afbeeldingen
            Chypre              C.F.A.Schaeffer   artikel
7.Ein Phönikisches  K.Galling
            Kultgerät(?) aus Kreta                boekbespreking
14.4 Archeologie VIVA     jaargang 1 no 2   1968‑1969.
     Carthago:Seine Entstehung und seine Grösse
‑Tanitzeichen           P.Cintas
‑Magie                  J.Leclant
‑Religion               J.G.Février
 ‑Symbolik               A.M.Bisi
            -Bestattungsriten
            -kinderopfer
            -Talismane
23.1 Die Phönikische       C.Clemen          Mitteilungen der Vorder‑
     Religion nach                           asiatisch‑Aegyptischen
     Philo von Byblos                        Gesellschaft, 42e Band, Jaargang 1937,J.C.Hinrichs  Verlag, Leipzig 1939
23.2 Weltentstehung und    Jürgen Ebach
     Kulturentwicklung                       + aantekeningen
     bei Philo von Byblos                    Verlag W.Kohlhammer
     Beitrage zur Wissenschaft von Alten und               1979
     Neuen Testament                         TABELLEN!
24.5 Ricerche puniche ad   E.Acquaro         Studi semitici 30,
     Antas                 F.Barreca         Instituto di
                           S.M.Cecchini      studi del viceno oriente
                           M.Fantar          Roma 1969
                           M.G.Guzzo Amadasi
24.5.3.Note sul di Sid         Amadasi
25.3 The Phoenician        A.I.Baumgarten    Leiden 1981/Brill
     History of Byblos                       aantekeningen en een  Nederlandse vertaling door H van Diessen van de teksten
25.4 Saggi fenici I             collezione di studi fenici 6,centro di studo per la civilta fenici e punica 1975,  Consiglio nazionale
                                             delle ricerche Roma
     ‑Divinita egiziane    S.Ribichini
      nelle iscrizione fenicie d'oriente
     ‑Sull'Iconografia di  G.Quattrochi‑Pisano
      un gruppo di pendenti
     ‑Un'uccisione rituale P.Xella
      punica
     ‑Le stele di lalla    G.Benigni
      fatna bent Mohammed
     ‑Su un 'trono di      M.L.Uberti
      Astarte' a Mozia
     ‑Melqart nell'        S.Ribichini
      iscrizione di Pyrgi
25.5 La Figurine Fittili   M.L.Uberti        Collezione di Studi Fenici
     di Bitia                                1, centro di studio per la civiltà fenicia e punica 1973, consiglio nazionale delle ricerche, Roma
26.2 Ilimilku tabletten                      fragmenten vertaald in nederlands H van Diessen
27.10 Stele arcaiche del   P.Bartoloni      Consiglio nazionale delle
      tofet di Cartagine                    ricerche Roma 1976         Grondmateriaal voor artikel GEDENKSTENEN
31.1. Königsthron und Gottes‑   M.Metzger          Butzon&Bercker 1985
      thron                                        Kevelaer
      Thronformen und Throndarstellungen           Veröffentlichungen
      in Ägypten und im Vorderen Orient            zur Kultur und
      im dritten und zweiten Jahrtausend           Geschichte des Alten
      vor Christus und deren Bedeutung             Orients and des Alten
      für das Verständnis von Aussagen             Testaments
      über den Thron im Alten Testaments           VEEL AFBEELDINGEN!
31.6. SYRIA 1971
      ‑Le culte du soleil en Syrie   H.Seyrig      aantekeningen
       à l'époque romaine
      ‑La seconde tablette ou petite A.Caquot      aantekeningen
       "amulette" d'Arshlan Tash    { R.du Mesnil du Buisson}
            ‑Bibliographie met o.a.        : Adonis und Adonay, O.Eissfeldt   Berlin 1970
nog invullen! 31.7+8
31.10. SYRIA 1975
       ‑Le rituel des Adonies      E.Will          aantekeningen
32.1.Journal of Near Eastern Studies              Chicago 1980
‑Another Moses Tradition           G.W.Ahlström
‑The role of Human Sacrifice       T.R.W.Green
      in Ancient Near East
32.2.SYRIA 1961 deel XXXVIII
     ‑Astarte of Qadech?                Masmieh
33.3.Economisch voordeel kinderoffers               Stager in TS KIJK 1981, artikel
33.4.Taautus und Sanchuniathon  O.Eissfeldt         i.e.v.v.H v Diessen
                                                    Sitzungsberichte
34.2.   ‑THARROS IV
                        Lo scavo del 1977             E.Acquaro   kaarten + afbeeldingen
                        RECENSIONI:                 Religions
                        Il simbolo di Tanit a Mozia   G.Falsone
                        e nella Sicilia Punica                    +kaart+afbeeldingen
34.3.RIVISTA DI STUDI FENICI IX  8 publicaties    1981 Roma
                                  supplement      Consiglio nazionale delle recerche
            ‑Culti feminili a Mozia     M.G.Guzzo Amadasi 1 blz
34.6.Le dieu de la mer chez     M.Fantar          Roma 1977 Consiglio
     les Phéniciens et les Puniques               nazionale delle ricerche
34.7.Tanit in fenicia         S.Moscati           Roma aantekening +literatuur verwijzing  v.w.b.Tanit
35.9.RIVISTA DI STUDI FENICI III                    Roma 1975
‑Il segno di 'tanit' in   G.Benigni
      oriente                                       +aantekeningen
     ‑Le formule di maledi‑    F.Mazza
      zione nelle iscrizioni                        +aantekeningen
      funerarie e votive  fenici e puniche
     ‑A Gold ornament with the V.Karageorghis
      representation of an 'astarte'                +aantekeningen
‑Un dio punica SBN        P.Xella
‑THARROS I
‑Studi sulla religione    P.Xella              vermelding
      fencia e punica
35.10.RIVISTA DI STUDI FENICI IV                    Roma 1976     Consiglio nazionale delle ricerche
‑La rite d'offranda de    E.Puech
      cheveux d'après une iscription phénicienne de Kition vers 800 av.notre ère
‑Tanit in un 'epigraphe   M.L.Uberti         alleen aantekening
      sarde
 ‑Baal on a Ibica gem      W.Culican          alleen aantekening
 ‑Un tipo di formula       F.Mazza            alleen aantekening
      votiva nelle iscrizione  fenicie e puniche
35.11.RIVISTA DI STUDI FENICI V                    Roma 1977    Consiglio nazionale delle ricerche
 ‑The Grammar of Getting   M.O'Connor          blz.+aantekening
      Blessed in Tyrian‑Sidonian Phoenician
 ‑Motivi escatologici      C.Grottanelli       blz.+aantekening
      nell'iconografia di rasoi cartaginese
35.12.RIVISTA DI STUDI FENICI                       Roma, 1979   Consiglia nazionale delle ricerche
‑Un 'segno di Tanit'      S.Moscati            alleen aantekening
      presso Olbia
35.13.RIVISTA DI STUDI FENICI                       Roma, 1980   Consiglia nazionale delle ricerche
 ‑An Essay on the Ax‑      E.Gubel              alleen aantekening
      bearing Astarte and her  role in the Phoenician  "Triad"

 ‑Da Bes a Heracles        A.M.Bisi             alleen aantekening

dinsdag 14 juli 2015

Ilimilku mythen

Ilimilku tabletten.

Abimilki schrijft hierover in de periode 1379-1361 v.C aan Amenophis IV t.t.v.de koning Niqmaddu II van Oegarit. Ze zijn opgedragen aan de tempel van Ba’lu te Oegarit. De mythe van Ba’lu wordt beschreven. Hierin is duidelijk een seizoenspatroon waarneembaar. De bergen Saphon (Sapanu) en Lelu komen er in voor. Anatu (Anat) is de zuster van Ba’lu. Ilu (El) is de hoofdgod en vader van Ba’lu. Hij wordt de stier genoemd. De vrouwe Atiruta/Attiratu is van de Zee. Pidrayu is het meisje van de honing gelijkende dauw. Tallayu is het meisje van de op regen gelijkende dauw. Arsayu is het meisje van de overvloedige stroom. Yammu (Yam) is de god van de zee. Er is een rechter Naharu, die over de rivier gaat. Haddu (Hadad) wordt de Volbrenger genoemd. Kotaru-wa-Hasisu is de smid van de goden. Verder spelen een rol Daganu (Dagan), Motu (Mot=de dood), Ayyamur, Attaru (de tiran) en šapšu (het hemellicht van de goden).
Het is een verhaal van vooral de ruiter van de wolken (Ba’lu) tegen de zee (Yammu) en tegen de droogte (Motu), waarbij Ba’lu met name door zijn zus Anatu wordt bijgestaan. Niettemin gaat Ba’lu ten onder, maar komt toch weer tot leven.


26.2 Ilimilku tabletten                      fragmenten vertaald in het nederlands door H van Diessen


Torre de Chia

Vruchtbaarheidsfiguren van Bitia.
In een tempel uit de 1e eeuw v.C zijn een aantal vruchtbaarheidsfiguurtjes gevonden, die stammen uit de 5e-4e eeuw v.C. Zij gelijken op die uit Mozia en Ibiza, maar die zijn veel ouder (=8e-7e eeuw). In totaal worden hier 530 beeldjes of fragmenten daarvan gepresenteerd.


25.5 La Figurine Fittili   M.L.Uberti        Collezione di Studi Fenici

         di Bitia                                                1, centro di studio per la  civiltà fenicia e punica  1973, consiglio nazionale  delle ricerche, Roma

ANTAS

De tempel van Antas.
In het zuidwesten van Sardinië ligt op een tiental kilometers uit de kust op 363 meter hoogte een tempelcomplex. Er staan nog enige resten overeind. Uit het onderzoek van Ferrucio Barreca is gebleken, dat er drie bouwfasen te onderscheiden zijn:
Archaïsch punisch                  6e-5e  eeuw v.C
Laat punisch                 3e eeuw v.C
Romeins                        3e-2e eeuw v.C
De tempel is gewijd aan de god Sid. Daarnaast komt de verbinding met Sardus Pater naar voren. Verder worden ook de goden Horon en Shadrapa vereerd.  Er zijn Punische fundamenten en muren gevonden. De Punische bouwtechniek is aantoonbaar. De gevonden inscripties zijn bestudeerd door Mohamed Fantar. Tot 30 september 1967 konden 21 inscripties geregistreerd worden, waarvan er slechts één geheel compleet is. Niettemin zijn de volgende namen traceerbaar:
Himilkat, zoon van Abdešmoen, zoon van Bodmelqart  Himilkat, zoon van Baalyaton  Adherbaal, zoon van …..  …rtyaton  Himilkat, zoon van Barguiš, zoon van Baalyasap  Baallešo?  …riš, zoon van Ariš  Bodaštart, zoon van ….  Magon, zoon van …  Abi…., dienaar van Bodaštart, zoon van Magon  Germelqart  Adonibaal  …trt  Abd…Aštap, zoon van Himilkat  Abdo, zoon van Mel…
Opmerkelijk zijn de verwijzingen in de trant van:
‘die bij het volk van Carales is’ of  ‘die bij het volk van Sulcis is’ of ‘zoon van de Magoniet’. De laatste moet van de noordkust van Afrika zijn gekomen.
Er worden enige suffeten genoemd zoals: Baalyaton, Adherbaal en waarschijnlijk Hanno.


24.5 Ricerche puniche ad   E.Acquaro         Studi semitici 30,
        Antas                            F.Barreca          Instituto di
                                              S.M.Cecchini     studi del viceno oriente
                                             M.Fantar           Roma 1969
                                             M.G.Guzzo Amadasi  >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>SID
                                              S.Moscati



zondag 5 juli 2015

Ba'lu

De mythe van Ba’lu.
In Ugarit schrijft Ilimilku op een groot aantal tabletten o.a. deze mythe van Ba’lu op Dit moet tussen 1367 en 1361 v.C. zijn gebeurd t.t.v. Niqmaddu II van Ugarit. Deze was een tijdgenoot van Amenophis IV van Egypte en Šuppiluliuma I van de Hettieten. De mythe is veel ouder dan de tabletten. Waarschijnlijk heeft de mythe in de 17e eeuw v.C. zijn basisvorm gekregen.
De hoofdpersonen en veelal goden en godinnen van de mythe:
Ba’lu: de held, berijder van de wolken
‘Anatu: zijn zuster
Atiratu: vrouwe van de zee
Ilu: de vader, de stier en hoofdgod
Pidrayu: meisje van de honingachtige dauw
Tallayu: meisje van de regenachtige dauw
Arsayu: meisje van de ……..
Yammu: god van de zee
Tumuqu: de schaduw van Ba’lu
Nahuru: de rechter
Ilu/Daganu: vader van Ba’lu
Haddu: de vervuller
Kôtaru-wa-Hasisu: de smid van de goden
Môtu: god van de dood en onderwereld
Šapšu: het licht van de goden
Aršu: leeft in de zee
Tunnanu: leeft in de zee

Bergen spelen een voorname rol:
Lêlu
Sapanu

Het is een seizoensverhaal. Ba’lu  moet vechten tegen Yammu (de zee) en Môt (de woestijn). Ba’lu sterft in de hete zomer, wanneer het gewas op de velden verdord, maar komt weer tot leven bij de leven gevende regens in de winter. Hij wordt terzijde gestaan door zijn krijgszuchtige zuster Anat. De hoofdgod El zit erbij en kijkt ernaar. De goden blijken gewoon te drinken, te eten en te vechten.


10.2.The seasonal pattern                   Academisch proefschrift
         in the Ugaritic Myth                  Amsterdam, 1971
         of Ba'lu                                      J.C.de Moor       Kevelaer 1971
         according to the                        Verlag Butzon & Becker

         version of Ilimilku                    

Adon

Feest van Adonis.
Dit was een populair feest in Fenicië en vooral rond Byblos en Afqa.
Het bevatte vier fasen:
1.Voorbereidingen voor het feest;
2.eerste dag: dageraad van de begrafenis met weeklagende vrouwen;
3.tweede dag: Processie naar de zee en bij terugkomst de rituele invitatie;
4.Heropstanding van Adonis.
De held raakt bij de jacht dodelijk gewond. Zijn bloed kleurt de rivier bij Afqa dan ook elk seizoen weer rood.


8.1.2. Le rituel des Adonies                   E.Will                SYRIA LII 1975 

Fenicische wortels van de Punische godsdienst

Fenicische wortels van de Punische godsdienst.
Baäl Hadad schenkt Taniti aan de stormgod in Karkemisj (Til Barsip). In de 11e eeuw v.C. komt het werkwoord Tané reeds voor. Het betekent klaagliederen uitvoeren. Meestal gebeurt dat bij het plegen van offerandes en bij het doen van geloftes. De letters TNT komen in 1974 na Chr. aan het daglicht  bij opgravingen te Sarepta in Zuid-Libanon op een ivoren plaatje: voor de Tanit van Aštarte (ca.550 v.C). S.Moscati wijst op het ‘Tanit’- teken op vele Syro-Kanaänietische beeldjes, waarbij vrouwen hun borsten vasthouden. Dit zou een houding van klaagvrouwen zijn. Het ‘Tanit’- teken komt ook voor te Sidon, Athene, Malta, Akko, Delos, Ibiza en natuurlijk vooral in Noord-Afrika. Voor de kust van Zuid-Fenicië werd een complete lading van 250 stuks gevonden in 1971 na Chr. met een datering van ca.400 v.C. In Libanon komen plaatsen voor, waarin de naam Tanit voorkomt. In het oosten komt Tanit ca.100 jaar eerder voor dan in het westen.
Baäl Hamon kan betiteld worden als de god van de berg en van de vruchtbaarheid. Een relatie met de berg Amanus ligt voor de hand. Een relatie met de god Dagon (koren) ligt eveneens voor de hand. De Feniciërs hebben bij uitstek een religie, die afkomstig is van een landbouwsamenleving. Hiermee in verband staan ook de offers, met name van de eerstgeborenen.

4.4.Lezingen
    ‑Het Romeinse en       J.Christern         Amsterdam
     vroeg‑Christelijke Carthago               EX ORIENTE LUX
    ‑De Phoenicische       E.Lipinski          
     wortels van de Punische godsdienst
    ‑New Light on Ancient  L.E.Stager
     Carthage