BAAL HAMON
B ‘ l ḥ m n (fen), Balamoun (gr), Balamon (lat). Zeer
waarschijnlijk betekent de naam “Heer van de Amanus”. De oudste registratie van deze goddelijke
naam gaat terug tot 825 v.C en komt van Zincirli, dat de hoofdstad was van een
klein Aramees vorstendom op de oostelijke flanken van de Amanus (KAI 24=TSSI
III,13,16). Het woord ḥ m n vinden we
ook terug in de fenicische aanduiding P ‘ r
ḥ m n (KAI 26=TSSI III, 15,A6/Bordreuil, Cataloque 4): Pahar Amanus
(=het land Amanus). In de Akkadische teksten komt de vorm Hamanu voor. Meester
van de Amanus was de god Dagan of Dagon. Ook hier zien we een wijziging van de
‘a’ naar de ‘o’. Baal Hamon was dus oorspronkelijk een titel, die aan Dagon
werd meegegeven.
BAAL
HAMON
B ‘
l ḥ m n (fen), Balamoun (gr), Balamon
(lat). Zeer waarschijnlijk betekent de naam “Heer van de Amanus”. De oudste registratie van deze goddelijke
naam gaat terug tot 825 v.C en komt van Zincirli, dat de hoofdstad was van
een klein Aramees vorstendom op de oostelijke flanken van de Amanus (KAI
24=TSSI III,13,16). Het woord ḥ m n
vinden we ook terug in de fenicische aanduiding P ‘ r ḥ m n (KAI 26=TSSI III, 15,A6/Bordreuil,
Cataloque 4): Pahar Amanus (=het land Amanus). In de Akkadische teksten komt
de vorm Hamanu voor. Meester van de Amanus was de god Dagan of Dagon. Ook
hier zien we een wijziging van de ‘a’ naar de ‘o’. Baal Hamon was dus
oorspronkelijk een titel, die aan Dagon werd meegegeven.
|
BAAL
HAMON
B ‘ l ḥ m
n (phoenician), Balamoun (greek) Balamon (latin). Most probably the name
means "Lord of the Amanus." The oldest record of this divine name
goes back to 825 BC coming from Zincirli, which was the capital of a small Aramaic
principality on the eastern slopes of the Amanus (KAI 24 = TSSI III, 13.16). The
word ḥ m n can also be found in the Phoenician designation P ‘ r ḥ m n (KAI
26 = TSSI III, 15, A6 / Bordreuil, cataloque 4): Pahar Amanus (= the country
Amanus). In the Akkadian texts form Hamanu occurs. Master of the Amanus was
the god Dagan or Dagon. Again we see a change in the "a" to
"o". Baal Hamon was therefore originally a title that was given to
Dagon.
However,
this was only the beginning of the occurrence of Baal Hamon! Much more later!
|
Verspreiding:
----------------
In het oosten verspreidde de cultus van Baal Hamon zich naar
de streek van Tyrus. In de 6e eeuw v.C duikt er in de regio van
Tyrus een amulet op (StPhoen.4, 1986, p.82-86) met wijdingen aan Bêl Hamon uit
Palmyra (B ‘ l ḥ m n) en hier in Tyrus
zelf komen dan de persoonsnamen Ha-mu-na-a-a en Ab-di-He-mu-nu voor (Benz,
Names p.154 + BASOR 230,1978, p.58). In het westen komt Baal Hamon op heel veel
gedenkstenen met een inscriptie voor op de urnenvelden, waarbij er vaak sprake
is van een ‘molk’. Centra daarbij zijn Malta, Carthago, Hadrumetum, Mididi,
Cirta en in de kolonies van Carthago op Sicilië en Sardinië. In later tijden
vinden er assimilaties plaats naar Kronos, Saturnus en Pluto. De naam Baal
Hamon blijft echter in zwang tot in de 1e eeuw na Chr. (CdB3, 1953,
p.113-118). Ook later wordt de godheid waarschijnlijk vereerd onder de namen
Baal Addir en Baal Qarnaim. In het laatste geval wordt hij in latijnse
inscripties Balcarnen(sis) genoemd (Djebel Qournein).
Verspreiding:
----------------
In het oosten verspreidde de cultus van Baal Hamon zich
naar de streek van Tyrus. In de 6e eeuw v.C duikt er in de regio
van Tyrus een amulet op (StPhoen.4, 1986, p.82-86) met wijdingen aan Bêl
Hamon uit Palmyra (B ‘ l ḥ m n) en hier
in Tyrus zelf komen dan de persoonsnamen Ha-mu-na-a-a en Ab-di-He-mu-nu voor
(Benz, Names p.154 + BASOR 230,1978, p.58). In het westen komt Baal Hamon op
heel veel gedenkstenen met een inscriptie voor op de urnenvelden, waarbij er
vaak sprake is van een ‘molk’. Centra daarbij zijn Malta, Carthago,
Hadrumetum, Mididi, Cirta en in de kolonies van Carthago op Sicilië en
Sardinië. In later tijden vinden er assimilaties plaats naar Kronos, Saturnus
en Pluto. De naam Baal Hamon blijft echter in zwang tot in de 1e
eeuw na Chr. (CdB3, 1953, p.113-118). Ook later wordt de godheid
waarschijnlijk vereerd onder de namen Baal Addir en Baal Qarnaim. In het
laatste geval wordt hij in latijnse inscripties Balcarnen(sis) genoemd
(Djebel Qournein).
|
Spread of Baal Hamon:
----------------------------
In the
East the cult of Baal Hamon spread to the region of
|
Karakter:
-----------
Baal Hamon als Dagon tot en met Saturnus is een agrarische
godheid. Te Utica, Carthago en Hadrumetum komen bij hem in afbeeldingen
allemaal agrarische tekens voor.Standbeelden uit Thinissut, Hadrumetum, Malta
en Genoni en op een gedenksteen uit Cirta wordt Baal Hamon weergegeven zittend
op een troon met een korenstengel of met drie korenaren in zijn linkerhand
(StPhoen 4. 1986, p.330-333, 342-343). De korenaar vinden we ook terug op
punische en neopunische munten. De toevoegingen ‘frugifer’ en ‘deus frugum’ bij
Afrikaanse Saturnus bevestigen eens te meer het agrarische karakter van Baal
Hamon, die in de voetsporen van Dagon is getreden. Het verklaart ook het ‘molk’
offer aan Baal Hamon, want het mensoffer is een uiting van de
vruchtbaarheidscultus. De kroon op het hoofd bestaande uit vegetatiebladeren te
Genoni, El-Hofra en Thinissut is een andere uiting van het agrarisch karakter.
In het oosten is er zelfs sprake van de aanleg van een bosschage voor de Kronos
van Arwad (IGLS VII, 4002). In de Etymologicum magnum (p.196,52) wordt daarbij
zelfs een plaats genoemd: Betagon (Bet Dagon), waarmee duidelijk wordt, dat
Dagon de Kronos van de Feniciërs is. De koppeling van Baal Hamon aan de zon of
de maan komt niet duidelijk naar voren. Daar zijn pas sporen van te zien bij de
Afrikaanse Saturnus.
Karakter:
-----------
Baal Hamon als Dagon tot en met Saturnus is een agrarische
godheid. Te Utica, Carthago en Hadrumetum komen bij hem in afbeeldingen
allemaal agrarische tekens voor.Standbeelden uit Thinissut, Hadrumetum, Malta
en Genoni en op een gedenksteen uit Cirta wordt Baal Hamon weergegeven
zittend op een troon met een korenstengel of met drie korenaren in zijn
linkerhand (StPhoen 4. 1986, p.330-333, 342-343). De korenaar vinden we ook
terug op punische en neopunische munten. De toevoegingen ‘frugifer’ en ‘deus
frugum’ bij Afrikaanse Saturnus bevestigen eens te meer het agrarische
karakter van Baal Hamon, die in de voetsporen van Dagon is getreden. Het
verklaart ook het ‘molk’ offer aan Baal Hamon, want het mensoffer is een
uiting van de vruchtbaarheidscultus. De kroon op het hoofd bestaande uit
vegetatiebladeren te Genoni, El-Hofra en Thinissut is een andere uiting van
het agrarisch karakter. In het oosten is er zelfs sprake van de aanleg van
een bosschage voor de Kronos van Arwad (IGLS VII, 4002). In de Etymologicum
magnum (p.196,52) wordt daarbij zelfs een plaats genoemd: Betagon (Bet
Dagon), waarmee duidelijk wordt, dat Dagon de Kronos van de Feniciërs is. De
koppeling van Baal Hamon aan de zon of de maan komt niet duidelijk naar
voren. Daar zijn pas sporen van te zien bij de Afrikaanse Saturnus.
|
Character
of Baal Hamon:
--------------------------------
Baal
Hamon as Dagon to Saturn is an agricultural deity. In
Literature:
------------
- G.C.Picard,
Les religiones de l’Afrique antique, Paris 1954, p.59-79 ;
-
M.Leglay, Saturne Africain, Monuments I-II,
-
L.Foucher,
- C.Picard,
Victoires et trophées puniques: la souveranité de Baal Hammon, StMagr 3
(1970), p.55-72 ;
-
T.C.Gouder, Baal Hammon in the Iconography of the Ancient Bronze Coinage of
Malta, Scientia 36 (1975), p.1-16 ;
-
E.Lipinski, Zeus Ammon et Baal Hammon, StPhoen 4 (1986) p.307-322;
-
A.Roobaert: Sid, Sardus Pater ou Baal Hammon? À propos d’un bronze de
Genoni, StPhoen 4 (1986), p.333-345;
- E.Lipinski, Syro-Fenicische wortels van de Karthaagse
religie, Phoenix 28 (1982+1984), p.51-84;
- E.Lipinski
e.a., Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, Brepols, Leuven
1992.
|
Literatuur:
------------
- G.C.Picard, Les
religiones de l’Afrique antique, Paris 1954, p.59-79 ;
- M.Leglay,
Saturne Africain, Monuments I-II, Paris
1961-1966 ;
-
L.Foucher, Hadrumetum , Tunis 1964, p.39-42;
- C.Picard, Victoires
et trophées puniques: la souveranité de Baal Hammon, StMagr 3 (1970),
p.55-72 ;
-
T.C.Gouder, Baal Hammon in the Iconography of the Ancient Bronze Coinage of
Malta, Scientia 36 (1975), p.1-16 ;
-
E.Lipinski, Zeus Ammon et Baal Hammon, StPhoen 4 (1986) p.307-322;
-
A.Roobaert: Sid, Sardus Pater ou Baal Hammon? À propos d’un bronze de
Genoni, StPhoen 4 (1986), p.333-345;
- E.Lipinski, Syro-Fenicische wortels van de Karthaagse
religie, Phoenix 28 (1982+1984), p.51-84;
- E.Lipinski
e.a., Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, Brepols, Leuven
1992.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten