P A L E S T I N A
=================
In het Oude Testament zijn
verwijzingen naar en vermeldingen van
Fenicische godheden aanwezig, al
kunnen we dat niet altijd aan een
bepaalde plaats relateren. Meestal
zijn de aanduidingen ook zeer
negatief. Zo is er in 1 Koningen
15:13 sprake van een schandbeeld voor
Asjera en in 2 Koningen 1:2 wil
Achazja een Baal Zeboeb raadplegen.
SAMARIA
Zie:Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols,
Leuven, 1992, blz 386.
Baal 8e eeuw v.C. Het Oude Testament
bericht 1 Koningen 16
over Achab:
En zo kon het gebeuren,
alsof het voor hem heel gemakkelijk was om in de zonden
van Jeroboam, zoon van
Nebat, mee te gaan, dat hij als vrouw Jezebel, de dochter
van Ethbaal, koning der
Sidoniërs nam en Baal ging dienen en hij vereerde hem.
En hij richtte een altaar
op voor Baal in het huis van Baal, dat hij in Samaria
had gebouwd.
De naam is voorts op
Hebreeuwse ostraca gevonden.
JERUZALEM
Zie:Dictionnaire de la civilisation
phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols, Leuven, 1992, blz 238.
El N.Avigad wijst in RB 80, 1973 op
de inscriptie uit de
7e eeuw v.C: mkyhw qn
'rs, dat geïnterpreteerd wordt
als: [']l qnhrs. '
' =god,
schepper van de aarde.
Ashtarte Als Ashtoreth in de 10e eeuw v.C. Het
Oude Testament
bericht in 2 Koningen
23,13 over een hervorming door
Josiah:
En de hoge plaatsen,
die er voor Jeruzalem waren, die aan de rechterkant van de
berg der verdorvenheid
lagen, die Salomon de koning van Israël had gebouwd voor
Ashtoreth, de gruwel van de
Sidoniërs en voor Chemosh, de gruwel van de
Moabieten en voor
Mikom, de gruwel van de kinderen van Ammon.
Baal Athalia richt een heiligdom op voor
Baal in de 8e eeuw
v.C (zie 2 Koningen 11,18). Zie:The House of Baal in
Samaria and
Judah, Y.Yadin,
Israel Exploration Society, Jerusalem, 1973. De 30e
Archeologische
Conferentie, sept.'72.
ASHKALON
Zie:Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols,
Leuven, 1992, blz 43.
Ashtarte De Palestijnse Ashtarte van de
handelaren te Delos!
Maar zie ook
Herodotos onder I,105: Toen zij op hun terugtocht in
de Syrische stad Askalon waren gekomen en het
merendeel zonder schade aan te
richten daaraan
voorbijgetrokken was, heeft een klein aantal van hun, dat daar
was achtergebleven,
het heiligdom van de hemelse Aphroditè geplunderd. Dat is,
zoals ik door
naspeuren heb ontdekt, het oudste van alle heiligdommen, die er
van die godin
bestaan.
Ze komt ook voor als
Aphrodite Ourania en als Atargatis
Derketo.
Laatstgenoemd komt voor op een marmeren relief
met aan weerszijden
klagende vrouwen in hun bos. Zie:F.de
Sauley, Louvre.
Op munten van de 2e
eeuw na Chr. t.t.v.Hadrianus met de
toevoeging
'aangezicht‑van‑Baal'.
[Poseidon] Pas in de Romeinse tijd.
[Zeus Ourios] Pas in de Romeinse tijd.
Uit de 3e eeuw na Chr. is een beeld
bekend van Horus+Isis, maar of er dan nog Feniciërs zijn te
Ashkalon, die deze Egyptische cultus
aanhangen is hoogst twijfelachtig.
KARMEL
Baal De Baalpriesters worden er door een
Israëlische profeet
met zijn volgelingen
weggehoond, weggejaagd en
afgemaakt (9e eeuw
v.C).
El Karmel kan goed de betekenis
hebben van Kerem El =
de tuin van god.
MARiSHA
Sasm Genoemd in 1 Kronieken 2,40.
Mareshah of Marisa is de
Tell Sandahannah. De
nederzetting werd in 250 v.C door
Sidon gesticht.
MEGIDDO
Zie:Dictionnaire de la civilisation
phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols, Leuven, 1992, blz 284.
[Bes] Egyptische dwerggod. Hier door de
Feniciërs in de late
bronstijd vereerd.
SJAVe ZION
Zie:Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols,
Leuven, 1992, blz 409.
Tanit Het teken van de godin stamt hier
uit de 5e/4e eeuw v.C.
Sjavé Zion ligt aan
de Middellandse zeekust en op 1 km
uit de kust is in zee
een vracht aan Fenicisch‑Punische
beeldjes
teruggevonden met o.a. de namen van GRTNT en
cBDTNT. Deze vondst
wil overigens niet zeggen, dat Tanit
ook hier werd
vereerd, maar omdat herkomst of bestemming
van de lading
vooralsnog onbekend zijn, wordt de
registratie van de
naam voorlopig hier opgenomen.
Zie:Il "segno" di Tanit in Oriente,
G.Benigni, RSF III, 1975.
A Cargo of
Phoenico‑Punic Figurines, E.Linder, Archeology 26, 1973.
ASJDOD
JAM
Zie:Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols,
Leuven, 1992, blz 44.
Tanit Het teken van Tanit is aangetroffen
op een loden ge‑
wicht en op vele
aardewerkfiguurtjes.
Dagon Zie 1e.boek Samuel.(5;6,17). Daarnaast aandacht voor de
publicatie:Towards
the image of Dagon, the God of the Philistines,
I.Singer,
SYRIA LXIX, 1992. Hierin komt naar voren, dat de
Filistijnse Dagon wel eens een totaal
andere kan zijn
dan de Kanaanietische
of de Fenicische! Er is overigens
een tempel voor deze
Dagon in deze plaats geweest.
Dagon en andere
godheden komen onder diverse benamingen
in de verschillende
bronnen als volgt terug:
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
Hoerrietisch Oegaritisch
Philo Grieken
ANU KRONOS_GE KRONOS_GE
KUMMARBI EL,DAGON
EL/KRONOS,DAGON KRONOS_RHEA
TES(H)UB BAcAL
ZEUS/BAcAL ZEUS
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
DOR
Zie:Dictionnaire de la civilisation
phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols, Leuven, 1992, blz 134.
Dagon Het wordt het gebied van Dagon
genoemd in de inscriptie
van Eshmunazar II (CIS I, 3).
JAFFA
Zie:Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols,
Leuven, 1992, blz 238.
Dagon Het wordt het gebied van Dagon
genoemd in de inscriptie
van Eshmunazar II (CIS I, 3).
TELL
QASILE
Horon Inscriptie uit de 8e eeuw v.C
vermeldt: Goud (van) Ophir
aan/voor Beth‑Horon,
30 sh(ekels). Deze uitspraak
behoeft nog niet te
betekenen, dat er een aparte tempel
voor Horon aanwezig was.
Beth‑Horon is een
plaats, die in Egyptische documenten
wordt genoemd.
Zie:Canaanite Toponyms in Ancient Egyptian Documents,
S.Ahituv.
BETH‑SHEAN
Resheph‑Mikal De god van Beth‑Shean wordt
genoemd:rs(j)pmkl (brits
museum 118.300). MKL
wordt ook aangetroffen in Oegarit,
Kition en Sparta.
De naam luidt in het Egyptisch mc‑k3‑r3 en
in het Akkadisch dMu‑ku8‑er‑ra. Het
staat
voor Makir‑>Mukurra‑>Mìka'el‑>Mikal.
Waarschijnlijk is
er sprake van een
symbiose in de 5e eeuw v.C tussen
Resheph en Apollo
Amyklos.
Zie:Resheph Amyklos,
E.Lipinski, OLA 22, 1985.
Zie:Mekal, the God of Beth‑Shean, H.O.Thompson,
Leiden, 1970.
Ashtarte In deze plaats was een tempel voor
Ashtoret
BETHEL
Zie:Dictionnaire de la civilisation phénicienne et punique, E.Lipinski,
Brepols,
Leuven, 1992, blz 70.
Anat als een hypostase. Genoemd in
verband met het bureau van
de god.
TELL EL‑KHEFEILEH
Esjmoen? Indien juist, dan stammend uit de 5e‑4e
eeuw v.C.
Rivista di Sudi Fenici VII, Roma 1979, blz 18.
SHIQMONA
Ashtarte Gevonden voorwerpen van het land en uit
de zee liggen
uitgestald in het
museum van Haïfa, waaronder figuurtjes
en schalen met
afbeeldingen van Ashtarte. Zie:Archeologisch
erfgoed uit Israël,
Antwerpen 1988 in:SYRIA LXVII, BAALIM 1990.
Esjmoen? Indien juist, dan stammend vanuit de 8e
eeuw v.C.
Rivista di Studi
Fenici VII, Roma 1979, blz 17.
NEBI YUNIS
Esjmoen? Indien juist afkomstig uit de 3e‑2e
eeuw v.C.
Revue Biblique 83, Paris 1976, blz 369 + R┴S 367.
Zie: Une
stèle <Molk> de Palestina dédié à Eshmoun?
Zie: Les inscriptions
phéniciennes de Palestine, B.Delavault/A.Lemaire, nr.48.
Sid Als theofoor gebruikt in bclsd.
Zie:Note sul dio Sid, M.G.Guzzo
Amadasi.
EKRON
Baal Zebub In Tel Miqne komt deze Baal voor. Zie
Elia II Koningen 1,1‑6.
GAZA
Dagon In deze plaats bestond een tempel
voor de Filistijnse
Dagon.
Ashtarte De Palestijnse Ashtarte wordt
geassimileerd tot en in de
cultus voor
Atargatis/Derketo (bij Diodoros,Pausanius).
CAESAREA
Ashtarte De naam komt voor in het vergriekste Straton.
De plaats
heeft de toren van
Straton. De stichting werd gedaan in
de 4e eeuw v.C door
cAbd‑cAshtoret.
JABNe
Melqart In Jamneia voorkomend in de inscriptie
I 2308 als
Heracles.
Horon In Jamneia voorkomend in de
inscriptie I 2308 als
Hauronas.
BETH DAGAN
Dagon Zie:Canaanite Toponyms in Ancient
Egyptian Documents,
S.Ahituv.
BETH SHEMESH
Shamash Zie:Canaanite Toponyms in Ancient
Egyptian Documents,
S.Ahituv.
KUNTILLET 'ARJUD
Ashtarte als Asjera.
Zie:Asherah and the Cult of Yahweh in Israël, S.M.Olijan,
Atlanta 1988.
KHIRBET EL‑QOM
Ashtarte als Asjera.
Zie:Asherah and the Cult of Yahweh in Israël, S.M.Olijan,
Atlanta 1988.
TELL
TA'ANNEK
Ashtarte als Atirat (Asherah).
Elat Zij wordt afgebeeld als een heilige
boom.
LACHISH
Elat Zij komt voor in een inscriptie
samen met Saphon.
Saphon
spnyh = Saphon is Yahvé.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten